6. Bedrijfsvoering (inclusief algemene dekkingsmiddelen)

Wat kost het?

Wat kost het?

Overzicht programma (bedragen x € 1.000)
Rekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Lasten
11.832
13.600
15.854
14.827
13.724
13.799
0.4 Overhead
10.578
12.681
13.286
12.558
11.792
11.947
0.5 Treasury
17
-56
-86
-92
-117
-132
0.61 OZB Woningen
460
460
476
484
484
484
0.62 OZB niet-woningen
74
115
70
70
70
70
0.64 Belastingen overig
116
162
118
115
115
115
0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds
8
204
133
-55
187
123
0.8 Overige baten en lasten
578
34
1.857
1.746
1.192
1.192
Baten
-51.698
-52.200
-56.679
-57.520
-53.532
-52.764
0.4 Overhead
-955
-1.052
-1.146
-1.091
-1.041
-946
0.5 Treasury
-67
-60
-60
-60
-60
-60
0.61 OZB Woningen
-5.457
-5.543
-5.886
-6.004
-6.004
-6.004
0.62 OZB niet-woningen
-2.306
-2.189
-2.340
-2.386
-2.386
-2.386
0.64 Belastingen overig
-168
-144
-124
-104
-84
-64
0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds
-42.746
-43.210
-47.123
-47.875
-43.957
-43.304

Mutaties na kadernota

Toelichting financiële ontwikkelingen

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

A. Financieel technisch

765

830

784

603

B. Wettelijk / noodzakelijk

ZBB Begrotingswijziging

-70

-97

-28

-28

Dit zijn de effecten op de ZBB bijstelling voor het programma Bedrijfsvoering. Voor een uitgebreide analyse verwijzen naar de paragraaf ZBB.   

Gemeentehuis correcties

56

79

67

133

In een projectgroep zijn de budgetten opnieuw geanalyseerd. Ten opzichte van het raadsbesluit m.b.t. de verkoop van het gemeentehuis zijn ramingen gedaan die nu in werkelijkheid anders uitpakken. Zo verwachten we extra kosten voor beveiliging, schoonmaak, onderhoud en belastingen. Daar staat tegenover dat we wel degelijk inkomsten halen uit verhuur en minder lasten verwachten voor energiekosten. In totaal levert dit een voordeel op in onze meerjarenbegroting.

Wijzigingen Bedrijfsvoering

148

-35

33

33

1) We geven minder uit aan inhuur aangezien binnen Team Belastingen vacatures zijn ingevuld.
2) We breiden het aantal pagina's voor het gemeentenieuws uit omdat we voortaan ook de omgevingsvergunningen meenemen.
3) We sluiten ons aan bij de nationale ombudsman en betalen hiervoor een tarief gebaseerd op het aantal inwoners. Hierover volgt later dit jaar nog een raadsvoorstel.
4) We maken extra kosten voor een applicatie binnen team Belastingen door indexeringen.
5) We spreiden het incidentele budget in 2024 voor de inhuur van expertise voor de vervanging van het financieel systeem. Dit levert een voordeel op in 2024 en een nadeel in 2025.

C. Knelpunten

Basis op orde werkbudget

-750

-750

-500

-500

Wordt bij onderdeel Algemeen --> Organisatie verder toegelicht

Personeel en organisatie

-1.404

-1.274

-343

-325

Wordt bij onderdeel Algemeen --> Organisatie verder toegelicht

Diverse correcties onder de € 50.000

-23

-23

-23

-23

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2023 21:45:40 met de export van 10/09/2023 21:42:08