De belangrijkste financiële risico’s bij de uitvoering van het Treasurybeleid zijn renterisico’s, kredietrisico’s en koersrisico’s. Hieronder lichten we toe in hoeverre deze risico’s zich in Buren voordoen en hoe we deze risico’s beheersen.
Renterisico
Een renteaanpassing kan een direct effect hebben op onze begroting. Voor de beheersing van het renterisico hanteert de wet Fido twee normen: de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.
Kasgeldlimiet
Over het algemeen zijn kortlopende leningen (kasgeld) goedkoper dan langlopende leningen en dus op korte termijn financieel aantrekkelijk. Op de lange termijn is er dan een renterisico, immers er is een kans dat de herfinanciering duurder uitpakt.
De kasgeldlimiet is gelimiteerd op 8,5% van het totaal van het begrotingstotaal. Wanneer deze limiet langer dan twee aangesloten kwartalen overschreden wordt, moeten we (een deel van) de kortlopende schuld omzetten naar een langlopende lening.
Kasgeldlimiet | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | |||||
Begrotingstotaal | 76.700 | 77.844 | 72.728 | 71.673 | 71.158 |
Vastgesteld percentage | 8,50% | 8,50% | 8,50% | 8,50% | 8,50% |
Kasgeldlimiet | 6.520 | 6.617 | 6.182 | 6.092 | 6.048 |
Gemiddelde korte schuld | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemiddelde korte middelen | 0 | 7 | 7 | 6 | 6 |
Gemiddelde netto korte schuld | 0 | 7 | 7 | 6 | 6 |
In % van de begroting | 0,00% | 0,01% | 0,01% | 0,01% | 0,01% |
Ruimte (+) / overschrijding (-) | 6.520 | 6.610 | 6.175 | 6.086 | 6.042 |
Conclusie
We verwachten niet dat we de komende jaren moeten herfinancieren. Het renterisico is daarmee klein. De lasten genoemd bij gemiddelde korte middelen betreft rekening courant kosten. Vanwege de hoeveelheid ruimte brengen we 2024 niet per kwartaal in beeld.
Renterisiconorm
De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico bij herfinanciering van de langlopende leningen te beheersen. Hoe meer de aflossing van schuld in de tijd wordt gespreid, hoe minder gevoelig de begroting is voor rente schokken. De renterisiconorm houdt in dat de jaarlijks verplichte aflossingen en renteherzieningen niet meer mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal.
Renterisiconorm | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | |||||
Begrotingstotaal | 76.700 | 77.844 | 72.728 | 71.673 | 71.158 |
Vastgesteld percentage | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% |
Renterisiconorm | 15.340 | 15.569 | 14.546 | 14.335 | 14.232 |
Aflossing op vaste schulden | 2.600 | 2.600 | 1.800 | 1.800 | 1.500 |
Ruimte onder risiconorm | 12.740 | 12.969 | 12.746 | 12.535 | 12.732 |
Conclusie
We vallen ruim onder de norm en beheersen daarmee het renterisico. De begroting is niet gevoelig voor rente schokken.
Kredietrisico's
We lopen financieel risico als we leningen aan derden verstrekken en als we garant staan voor leningen voor derden. Voor de beheersing van het kredietrisico is inzicht in de verstrekte leningen en garantstellingen nodig. In de financiële verordening en het Treasurystatuut is bepaald dat uitzettingen en garanties alleen plaatsvinden als we daarmee de publieke taak dienen.
Bij de voetbalverenigingen BZS, SCR en ISC is een lening afgesloten die door ons als gemeente wordt gewaarborgd. Ook bij Zorgcentra De Betuwe, de vereniging het Groene Kruis en Regionaal Archief Rivierenland (gedeeltelijk) loopt een door de gemeente gewaarborgde lening. In 2024 gaat het in totaal om € 2.815.000. De komende vier jaar daalt het bedrag waarvoor we waarborgen naar € 2.355.000.
Koersrisico's
Hier gaat hier om het risico dat de financiële activa in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen. In Buren is dit risico klein. Tijdelijk overtollig geld wordt conform de regels van het Schatkistbankieren ondergebracht bij het Rijk via een rekening-courant. Verder hebben we een aandeel in de Bank der Nederlandse Gemeenten en Vitens. De omvang van het aandeel is gering. In de begroting 2024 houden we rekening met een structureel dividend van € 60.000.