Wat willen we & wat doen we?
Uitvoeringsprogramma
Wat willen we? | Wat doen we? |
---|---|
1.2 We evalueren de strategische opgaven en werken deze waar nodig bij. | 1.2.4 Als dat uit de evaluatie blijkt formuleren we een raadsvoorstel met nieuwe strategische opgaven voor de komende periode. |
1.8 stapsgewijs gaan we onze systemen aansluiten op track & trace, waarmee inwoners en partners makkelijker hun aanvragen kunnen indienen en volgen, te starten met het sociaal domein. Eind 2025 bieden we dit aan voor minimaal 80% van onze processen | 1.8.1 In de eerste helft van 2024 worden in totaal 9 processen via track & trace geïmplementeerd. Eind Q2 2024 wordt geëvalueerd op basis van deze 9 processen. Op basis hiervan wordt het vervolgtraject bepaald. |
1.9 In 2024 maken we een nieuw informatie- en automatiseringsplan | 1.9.1 Op basis van de evaluatie van het huidige plan eind 2023 wordt in 2024 het nieuwe I&A plan geschreven. |
2.1. We maken een uitvoeringsplan waarmee we het toekomstprofiel van onze gemeente de komende jaren verder uitwerken en leidend laten zijn in onze beleidsvorming. | 2.1.1 Om het toekomstprofiel concreet te maken stellen we een uitvoeringsplan op gericht op de politiek-bestuurlijke uitwerking en een plan gericht op de organisatie. |
2.2. We onderzoeken hoe we in de regio beter kunnen samenwerken met gemeenten en organisaties. Behoud van onze zelfstandigheid is daarbij het uitgangspunt. | 2.2.1 We onderzoeken op welke maatschappelijke thema’s we kunnen samenwerken met andere organisaties in de regio. Denk daarbij bijvoorbeeld aan duurzaamheid, wonen en omgevingswet. |
2.4 We gaan met onze regiogemeenten in gesprek om ten aanzien van de gemeenschappelijke regelingen een sterkere ambtelijke adviesfunctie in te richten. We leggen dit vast in een nieuwe nota verbonden partijen. | 2.4.1 We evalueren de samenwerking met de gemeenschappelijke regelingen en het bestaande beleidskader. Een nota verbonden partijen volgt in 2025. |
3.1 In 2024 gaan we verder met de uitvoering van de huidige visie en uitvoeringsplan kerngericht werk. Uitgangspunt is om dit beleid, na evaluatie, door te ontwikkelen tot ‘kerngericht werken 2.0’. | 3.1.2 in de tweede helft van 2024 evalueren we het huidige beleid ten aanzien van kerngericht werken. |
3.2 We stimuleren initiatieven van inwoners en we verhogen daartoe vanaf 2023 het leefbaarheidsbudget structureel met € 20.000. | 3.2.2 in 2024 evalueren we de huidige beleidskaders en selectiecriteria en passen die indien nodig aan op kwaliteit. |
3.4 In de eerste helft van deze bestuursperiode leggen we een startnotitie voor aan de raad over participatie, met daarin spelregels rondom burger – en overheidsparticipatie. | 3.4.1 Aan de hand van diverse bijeenkomsten met de gemeenteraad, het college, de organisatie en inwoners stellen we een startnotitie op over burger- en overheidsparticipatie en onze visie op participatie. Op basis hiervan worden de vervolgstappen bepaald. |
3.5 Wij vinden de mening van inwoners belangrijk. Om de mening te peilen is in 2023 een enquête dienstverlening gehouden. Op basis van de analyse gaan we aan de slag met de resultaten. | 3.5.1 We onderzoeken welke burgerpeilingstool het meest bij onze behoeften aansluit en maken met de aanbieder afspraken over het gebruik ervan. |
3.8 Eind 2024 hebben alle kernen een kernagenda. Hiervoor stellen wij in 2023 incidenteel € 5.000 per kern beschikbaar (totaal: € 75.000). | 3.8.1 Samen met de inwoners en maatschappelijke organisaties starten we per kern een traject dat moet leiden tot een kernagenda per afzonderlijke kern. Om dit proces goed te doorlopen wordt er incidenteel € 5.000 per kern beschikbaar gesteld. De invoering van de kernagenda's wordt verdeeld over de komende jaren. In 2024 worden er 4 kernagenda's gerealiseerd, in 2025 6 agenda's en in 2026 5 agenda's. |
Verbonden partijen
- Regio Rivierenland
- Regionaal Archief Rivierenland
- Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Een overzicht van de verbonden partijen is opgenomen in paragraaf 'Verbonden partijen'.
- Veiligheidsregio Gelderland-Zuid