3. Sociaal domein

Wat kost het?

Wat kost het?

In 2023 zijn de taakvelden voor het sociaal domein aangepast. Het gaat om een verfijning van de taakvelden alsmede enkele verschuivingen van taken binnen deze taakvelden. We zijn verplicht de nieuwe gedetailleerde taakvelden WMO en Jeugd te gebruiken. Dit zorgt helaas voor een afwijkend beeld in de vergelijking met eerdere jaren. Dit heeft een technische reden en is eenmalig. Onderstaande begroting 2023 is dan ook niet correct. Voor de correcte bedragen (op de oude taakvelden) zie de begroting 2023 .

Overzicht programma (bedragen x € 1.000)
Rekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Lasten
20.005
21.212
28.579
26.259
26.151
25.899
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
6.721
8.019
3.899
2.161
2.125
2.026
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
418
517
1.185
1.149
1.148
1.144
6.3 Inkomensregelingen
5.522
5.126
5.244
5.170
5.165
5.165
6.4 WSW en beschut werk
2.018
1.952
2.116
2.038
2.037
2.037
6.5 Arbeidsparticipatie
511
449
540
523
522
522
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
962
1.294
1.163
1.157
1.157
1.157
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO)
1.765
1.630
1.997
1.983
1.983
1.983
6.71b Begeleiding (WMO)
0
0
1.323
1.316
1.316
1.316
6.71c Dagbesteding (WMO)
0
0
616
604
603
603
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO
29
0
120
112
112
112
6.72a Jeugdhulp begeleiding
0
0
1.813
1.754
1.754
1.754
6.72b Jeugdhulp behandeling
0
0
188
176
176
176
6.72c Jeugdhulp dagbesteding
0
0
1.484
1.311
1.310
1.310
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig
148
117
679
619
619
619
6.73a Pleegzorg
0
0
1.443
1.439
1.439
1.439
6.73b Gezinsgericht
0
0
201
198
198
198
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
0
0
203
200
199
199
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verbl
0
0
1.610
1.607
1.607
1.607
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
0
0
248
245
245
245
6.74c Gesloten plaatsing
0
0
153
153
153
153
6.81a Beschermd wonen (WMO)
0
0
61
59
59
59
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang
13
9
38
37
37
37
6.82a Jeugdbescherming
460
483
511
509
509
509
6.82b Jeugdreclassering
23
11
29
28
28
28
7.1 Volksgezondheid
1.413
1.606
1.716
1.711
1.650
1.502
Baten
-10.729
-10.420
-7.164
-5.153
-5.065
-4.831
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
-6.232
-5.988
-2.408
-397
-370
-288
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
0
0
-4
-4
-4
0
6.3 Inkomensregelingen
-4.437
-4.177
-4.367
-4.367
-4.367
-4.367
6.4 WSW en beschut werk
0
0
-45
-45
-45
-45
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
-3
-15
-131
-131
-131
-131
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang
-19
0
0
0
0
0
7.1 Volksgezondheid
-38
-241
-209
-209
-148
0

Mutaties na kadernota

Toelichting financiële ontwikkelingen

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

A. Financieel technisch

35

3

3

3

B. Wettelijk / noodzakelijk

Reëel ramen Jeugd

472

558

558

558

We zien in de periode 2021 t/m 2023 binnen de ambulante jeugdhulp en binnen specialistische JGGZ een afname van het aantal cliënten. Bij pleegzorg zien we een toename in het aantal cliënten. Dat zien we ook op de post vervoer ambulante jeugdhulp. Kijkend naar de ontwikkelingen op het gebied van het aantal cliënten als de ontwikkelingen in kosten van de afgelopen 2,5 jaar kunnen we op deze posten binnen Jeugd de budgetten bijstellen. Om het risico op een niet voorziene dure hulpvraag op de vangen, richten we een stelpost in van € 250.000.

Reëel ramen Wmo

- 472

- 588

- 588

- 588

We zien dat het aantal cliënten in de Wmo blijft stijgen. De belangrijkste oorzaak is de vergrijzing. Door de inzet van de maatregelen in het transformatieprogramma is de stijging van het aantal cliënten aan het afvlakken. De stijging is vooral zichtbaar op de onderdelen Huishoudelijke ondersteuning, dagbesteding en begeleiding individueel. Bij de PGB’s voor persoonlijke hulpmiddelen, huishoudelijke zorg en begeleiding zien we een afname. Met deze mutaties resteert een tekort op Wmo dat we afdekken met de overschotten bij Jeugd.

Reëel ramen Werk en inkomen

345

295

295

295

We hebben de begroting voor 2024 op onderdelen aangescherpt om ervoor te zorgen dat er (niet net als
voorgaande jaren) bij de jaarrekening een (te groot) overschot ontstaat. Voor bijstandsuitkeringen trekken we de trend door dat we minder uitgeven aan uitkeringen, meer uitgeven aan loonkostensubsidie en de uitkering van het Rijk daarbij toeneemt. Voor bijstandsbesluit zelfstandigen ramen we een veel kleiner bedrag voor mogelijk te verstrekken bedrijfskredieten aan noodlijdende ondernemers. Het aantal aanvragen voor bedrijfskredieten is de laatste jaren sterk gedaald (tot nihil in 2022 en tot nu toe in 2023). Doordat we via de bijzondere bijstand steeds vaker een lening verstrekken voor volledige woninginrichtingen (voor statushouders), ontvangen we ook meer opbrengsten (aflossing van die leningen).

Dienstverleningsovereenkomst Regio Rivierenland

- 65

- 54

- 54

- 54

De kosten van diverse dvo's binnen de Regio Rivierenland zijn bijgesteld. In dit programma betreft het de dvo Wmo, Jeugd en huishoudelijke ondersteuning.

Diverse correcties onder de € 50.000

44

- 19

- 11

6

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2023 21:45:40 met de export van 10/09/2023 21:42:08