We zijn wettelijk verplicht in deze paragraaf te rapporteren over verschillende financiële kengetallen. Bij ministeriële regeling zijn nadere regels gesteld over de wijze waarop we de kengetallen vaststellen en in de begroting opnemen.
De kengetallen geven u een globaal inzicht in de verwachte financiële ontwikkelingen in onze gemeente. Ook geven we een toelichting op de onderlinge verhouding tussen deze kengetallen en wat dat betekent voor onze financiële positie. Ze leveren daarmee een bijdrage aan de voor u kaderstellende en controlerende rol.
We onderscheiden voor elk kengetal drie categorieën: ‘gezond’ (groen), ‘neutraal’ (geel) en ‘risicovol’ (oranje):
Kengetal | Hoe interpreteren | Signaleringswaarden | ||
---|---|---|---|---|
Minst | Neutraal | Meest | ||
1. Netto schuldquote | ||||
a. zonder correctie | Hoe lager het % hoe beter | < 90% | van 90% t/m 130% | > 130% |
b. met correctie | Hoe lager het % hoe beter | < 50% | van 90% t/m 130% | > 130% |
2. Solvabiliteitsratio | Hoe lager het % hoe beter | > 50% | van 20% t/m 50% | < 20% |
3. Grondexploitatie | Hoe lager het % hoe beter | < 20% | van 20% t/m 35% | > 35% |
4. Structurele exploitatieruimte | Hoe lager het % hoe beter | > 0% | 0% | < 0% |
5. Belastingcapaciteit | Hoe lager het % hoe beter | < 95% | van 95% t/m 105% | > 105% |
Naam kengetal | Werkelijk | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Netto schuldquote | -1,12 | -6,45 | -2,51 | 4,82 | 22,43 | 20,96 |
Toelichting kengetal
Deze indicator weerspiegelt het niveau van onze schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen. De netto schuldquote geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie.
Nadere toelichting : vergelijk het met een hypotheek. Hoeveel geld u kunt lenen, is afhankelijk van uw loon. De hoogte van de te dragen schuld hangt af van de inkomsten.
Conclusie
Onze schulden last verdiend de komende jaren de aandacht. De verwachting is dat ons financieringsoverschot omslaat naar een financieringstekort. Wanneer is onduidelijk. De komende jaren gaan we dit nauwgezet monitoren. We blijven de score "minst risicovol" houden.
Naam kengetal | Werkelijk | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Netto schuldquote gecorrigeerd | -1,15 | -6,49 | -2,54 | 4,79 | 22,40 | 20,92 |
Toelichting kengetal
Deze indicator weerspiegelt het niveau van onze schuldenlast gecorrigeerd met alle doorverstrekte leningen ten opzichte van de eigen middelen. De netto schuldquote geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie.
Conclusie
Zie kengetal netto schuldquote.
Naam kengetal | Werkelijk | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Solvabiliteitsratio | 32,46 | 34,72 | 36,03 | 40,53 | 39,75 | 38,47 |
Toelichting kengetal
De mate waarin we in staat zijn om aan onze financiële verplichtingen te voldoen. Dit drukken we uit in een percentage van het eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal. Oftewel welk deel van ons bezit is betaald met eigen middelen?
Conclusie
Op dit gebied lopen we weinig risico en scoren we neutraal.
Naam kengetal | Werkelijk | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Grondexploitatie | 2,30 | 1,21 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Toelichting kengetal
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale (geraamde) baten.
Conclusie
De grondexploitatie vormt geen risico voor de gemeentelijke begroting. Eind 2024 verwachten we Doejenburg II af te sluiten en is het risico nihil.
Naam kengetal | Werkelijk | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Structurele exploitatieruimte | 5,21 | 0,13 | 1,51 | 4,25 | -0,51 | -1,25 |
Toelichting kengetal
Deze indicator helpt mee om te beoordelen welke structurele ruimte wij hebben om de eigen lasten te dragen, of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is. Wanneer dit percentage negatief is, betekent het dat het structurele deel van de begroting onvoldoende ruimte biedt om de lasten te blijven dragen.
Conclusie
In 2024 en 2025 is sprake van een begrotingsoverschot. De jaren 2026 en 2027 laat een begrotingstekort zien. Deze jaren staan ook wel bekend als het ravijnjaar. De komende jaren verdient het de aandacht om deze jaren structureel sluitend te krijgen.
Naam kengetal | Werkelijk | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Belastingcapaciteit (lokale lasten) | 136,25 | 128,32 | 127,65 | 128,18 | 128,71 | 129,24 |
Toelichting kengetal
Hieronder verstaan we de woonlasten voor een meerpersoonshuishouden in jaar t ten opzichte van het landelijk gemiddelde in jaar t-1. Hiermee komt tot uitdrukking de ruimte om de belastingen te verhogen. Ook kan er vergeleken worden met eerdere jaren en andere gemeenten.
Conclusie
Onze belastingcapaciteit is hoger dan het landelijk gemiddelde. Dit heeft verder geen consequenties.
Algehele conclusie
Wanneer we de kengetallen in samenhang bekijken is het meerjarenperspectief niet zorgelijk, maar verdiend wel de aandacht. Wat is het effect van onze toekomstige investeringen op onze schuldenpositie. We hebben een structureel overschot, maar dat slaat om naar een tekort. De invloed van onze grondexploitatie is hierop gering. Het is belangrijk om de komende jaren onze financiële positie goed te monitoren.